⚙️ За значението на работната памет в процеса на усвояване на нови знания
Оперативната памет има съществена роля в обработването на езика. Тя подпомага дейности, които включват задръжка и боравене с информация като четене и разбиране на написаното, изписване на думи, изречения, текст.
Британският психолог Алън Бадъли разработва многокомпонентен модел на работната памет, който представлява йерархична структура с един главен и два (впоследствие – три) подчинени компонента.
“Централен процесор” – обработва информацията; може да вмъква или да извлича информация от подчинените системи, както и да прехвърля такава от една в друга.
1. Фонологична примка – отговаря за краткосрочното съхравение на речева информация
2. Зрително-пространствен скицник – за удържане и повтаряне на визуални образи
3. Епизодичен буфер – може да задържа информацията от фонологичната примка и зрително-пространствения скицник. С ограничен капацитет, работи като посредник, интегриращ информацията в единна комплексна структура, която е на
разположение на “централния процесор”.
При децата със синдром на Даун се откриват ограничения в краткосрочната памет за речеви стимули. Това поставя повече препятствия при възприемане на говоримата реч и извличане на информация от нея. По просто казано прави ученето само чрез слушане малко по-трудно за тях.
Но пък при тях възможностите за задържане на зрителни образи в работната памет са съхранени и това може да се използва при запаметяване на нова информация.
Стратегиите за разширяване обхвата на оперативната памет при деца със синдром на Даун трябва да са в насока:
Повишаване на способността за задържане на вниманието и разширяване капацитета (на фонологичната примка) за съхраняване на нови знания чрез
Упражнения за запаметяване на кратка серия от думи в определен ред – чрез повтарянето им на глас. Като в началото се ползват карти/предмети за визуализиране на думите и подсещане. И в последствие повторението става без помощта на визуална помощ.
Аудиокниги и аудиоприказки
(и най-вече за учениците с дислексия) –
те премахват затрудненията при изговарянето на думите. Това сваля напрежението от работната им памет и те могат да разберат историята или съдържанието по-добре.